חקר שווקים הינה פעילות ולא פעולה. היא נוגעת למכלול הפעילות העסקית (ייצור, הפצה, שיווק....).
חקר שווקים כולל את הגדרת המידע הדרוש, איסוף המידע וניתוחו, פירוש המידע בהתייחס למטרות העסקיות:
מטרתו של חקר השווקים היא להפוך בעייה אסטרטגית וניהולית לסוגייה מחקרית. זה רק נראה קל (אבל זה לא!) וזה דורש זמן וחשיבה.
חקר שווקים איכותי המבוצע על ידי מומחים:
התהליך המחקרי של חקר שווקים מתחיל בניסוח בעיית המחקר,סיווג המחקר ובחירת אסטרטגיית איסוף המידע, ובכלל זה תיחום אוכלוסיית המחקר ובחירת שיטת הדגימה. הוא ממשיך בבחירה ועיצוב כלי המחקר, איסוף הנתונים, ניתוח הנתונים ופירושם ומסתיים בהצגת הנתונים באופן בהיר ותמציתי.
חקר שווקים איכותי תורם לקבלת החלטות עסקיות טובות יותר.